ПРАВИЛНИК ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА СТУДЕНТСКИЯ СЪВЕТ В ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕПИСКОП КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ“
ГЛАВА 1. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този правилник урежда организацията и дейността на Студентския съвет (СС) в ШУ “Епископ Константин Преславски” в съответствие с Конституцията и Закона за Висшето образование в Република България, Правилника за устройството и дейността на ШУ и Правилника за структурата и организацията на учебния процес в ШУ.
Чл. 2. СС е орган за самоуправление и защита на правата и интересите на студентите и докторантите в ШУ.
Чл. 3. СС е единствен легитимен представител на студентската общност в ШУ и се организира и действа на принципите на академичната свобода и самоуправление.
Чл. 4. (1) СС и неговите организационни структури са политически необвързани.
(2) В организацията и дейността на СС не се допускат никакви ограничения на базата на раса, пол, вероизповедание, етническа принадлежност или политическа ориентация.
ГЛАВА 2. ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА СТУДЕНТСКАТА ОБЩНОСТ
Чл. 5. (1) Съгласно чл. 70 от ЗВО студентите и докторантите имат право:
1. Да избират учебни дисциплини при условията, определени в учебния план. Да избират учебните дисциплини от алтернативните и факултативните курсове, както и преподавателите при паралелни курсове.
2. Да получават квалифицирана помощ и ръководство за своето научно, професионално и културно израстване, като им се осигуряват достъп до Водещи наши и чуждестранни учени, лаборатории, апаратура, литература и участие в научни прояви.
3. Да се обучават едновременно по повече от една специалност или да изучават допълнителни курсове при условия, определени от ШУ. Да завършват в съкратени срокове образованието си за получаване на по-висока образователно-квалификационна степен.
4. Да участват в научно-изследователската дейност на ШУ, като им се гарантират авторските, изобретателските и сродните на тези права и възнаграждения.
5. Да избират и да бъдат избирани В ръководните органи на ШУ.
6. Да ползват студентски общежития, столове, медицинско обслужване, намаление при пътуване по градския и междуградския транспорт, както и цялата база на ШУ за учебна, научно-изследователска, спортна и културна дейност и други придобивки за нормален живот и обучение при условия, определени от държавата и ШУ.
7. Да се сдружават в учебни, научни, културни и спортни общности за защита и удовлетворяване на своите интереси, както и да членуват в международни организации, чиято дейност не противоречи на законите на Република България.
8. Да се преместват в друго висше училище, факултет, специалност, степен или форма на обучение в съответствие с правилниците на ШУ.
9. Да прекъсват обучението си, както и да го продължават след това, при условия и по ред, регламентиран и в правилниците на ШУ.
10.Да ползват ваканция не по-малко от 30 дни в рамките на една учебна година.
11.Да получават стипендии.
12.Да ползват кредит за заплащане на такси и/или за издръжка през периода на обучението.
13.Да обжалват пред съответните органи за управление решения, отнасящи се до положението им на студенти и докторанти.
14. Всички студенти имат равни права. Успехът е единствения критерий при прилагането на състезателно начало в учебната дейност.
(2) Студентите, докторантите и специализантите, които са сираци, слепи, глухи, инвалиди от първа и Втора група, Военноинвалиди, майки с деца до 6-годишна Възраст, диспансеризираните, имат право на специални облекчения, регламентирани в Правилника на ШУ.
Чл. 6. Задълженията на студентите и докторантите се уреждат според Правилника за устройството и дейността на ШУ. Всеки студент е длъжен:
1. Да спазва нормативните актове, Правилника за устройството и дейността на ШУ и другите Вътрешни актове на ШУ.
2. Да изпълнява своевременно, точно и качествено поставените му, съгласно учебните
програми, задачи и да участва В задължителните учебни занятия.
3. Да полага изпитите си в определените срокове.
4. Да опазва материалната база на ШУ.
5. Да пази доброто име и престижа на ШУ.
ГЛАВА 3. ОРГАНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА СТУДЕНТСКАТА ОБЩНОСТ
Чл. 7. Органите за самоуправление на студентската общност в ШУ са:
1. Общо събрание на студентите и докторантите (ОС).
2. Студентски съвет (СС).
3. Студентски изпълнителен съвет (СИС).
4. Председател на СС.
ГЛАВА 4. ОБЩО СЪБРАНИЕ НА СТУДЕНТИТЕ И ДОКТОРАНТИТЕ
Чл. 8. (1) ОС се структурира на квотен принцип по факултети, съгласно новата университетска структура.
1. при свикване на ОС членовете му се уведомяват не по късно от 7 дни преди провеждане на заседанието.
2. в състава на ОС на факултета влизат всички студенти и докторанти редовно обучение от съответния факултет.
3. всеки факултет излъчва делегати за ОС на студентите и докторантите на ШУ на факултетско ОС.
Чл. 9. Мандатът на ОС съвпада с мандата на СС (2 години).
Чл. 10. ОС се състои от постоянен брой членове (100) за един мандат.
Чл. 11. Правомощия на ОС:
1. Избира и освобождава председател и зам.-председател на ОС.
2. Избира СС и актуализира неговия състав.
3. Приема годишния отчет за дейността на СС.
ГЛАВА 5. ИЗБОР НА СТУДЕНТСКИ СЪВЕТ
Чл. 12. (1) Членовете на СС се избират от ОС на студентите и докторантите В ШУ, което се свиква от председателя на ОС най-малко една седмица преди датата на избор.
(2) Изборите се провеждат явно с обикновено мнозинство, освен ако няма друго решение за реда на гласуване.
Чл. 13. (1) Новосформираният СС провежда първото си заседание най-късно на следващия ден. На него се избира председател – тайно с обикновено мнозинство, освен ако няма друго решение за реда на гласуване.
Изборът на заместник-председатели и технически секретар се извършва по предложение на председателя и по реда на ал. 1.
След избора на председател и заместник-председатели СС приема и утвърждава своя мандатна програма и избира членовете на другите си организационни структури.
Протоколите за избор на СС и всички негови органи се предоставят от председателя и техническия секретар на ректора до пет работни дни след датата на избора.
Чл. 14. (1) Членовете на СС и неговите организационни структури губят правата си като такива при:
1. изтичане на мандата на СС;
2. отстраняването им от ШУ или напускането им по собствено желание;
3. доброволно напускане на СС, изразено с молба до председателя;
4. случая, предвиден в чл. 27, ал. 2, т. 7;
5. три последователни отсъствия от заседанията на СС или неговите организационни структури по неуважителни причини.
(2) В случаите от т. 2, 3 и 5 от предходната алинея се провежда частичен избор от ОС, като новоизбраният член е от факултета, от който е освободеният член на СС.
(3) В случаите на доброволно напускане на председателя на СС функциите му се поемат от председателя на ОС до избора на нов преддседател на СС.
(4) В случаите на доброволно напускане на председателя на ОС функциите му се поемат от Председателя на СС до избора на нов председател на ОС.
ГЛАВА 6. СЪСТАВ И СТРУКТУРА НА СТУДЕНТСКИЯ СЪВЕТ
Чл. 15. СС се състои от представителите на студентите и докторантите в Общото събрание на ШУ.
Общият брой на членовете на СС се разпределя пропорционално по квоти за отделните факултети в съответствие с броя на студентите в тях.
Чл. 16. СС се състои от председател, заместник-председатели – по социално-битовите въпроси , по учебните въпроси и по международната дейност и връзки с обществеността , технически секретар и членове.
Чл. 17. Председателят на СС, председателят на ОС и всички заместник-председатели формират Студентски изпълнителен съвет (СИС).
Чл. 18. СС се избира с мандат от 2 години.
Чл. 19. Основните решения за дейността на СС се вземат на негови общи заседания. Те се провеждат най-малко четири пъти всяка учебна година.
Чл. 20. Изпълнителни органи на СС са:
1. Студентски изпълнителен съвет (СИС).
2. Председател на СС.
3. Заместник-председател на СС.
Чл. 21. (1) СИС осигурява практическото осъществяване на решенията на СС. Председателите на спомагателните комисии и органи на СС участват в заседанията на СИС с право на съвещателен глас.
СИС заседава най-малко веднъж месечно. Заседанията се водят от председателя или от упълномощен от него зам.-председател. За всяко от заседанията на СИС се съставя протокол.
СИС приема решения с обикновено мнозинство при явно гласуване, освен ако не е взето друго решение за реда на гласуване.
Чл. 22. (1) Председателят на СС представлява студентската общност на ШУ в отношенията с органите на управление на университета, държавните институции, Националното представителство на студентските съвети, обществени организации и физически лица. Той е по право член на Академическия съвет.
Председателят изготвя годишен отчет за дейността на СС и го представя пред ОС на студентите и докторантите.
Председателят представя цялата му налична информация по даден въпрос при поискване от член на СС.
Председателят води заседанията на СС и СИС и удостоверява с подписа си верността на протоколите от тези заседания.
Председателят обявява заседанията на СС и СИС най-малко три учебни дни преди датата на провеждане.
Председателят, по покана на ректора, участва в заседания на сформирани от него консултативни и помощни звена.
Председателят информира СС и СИС за всички свои действия между заседанията.
Чл. 23. (1) Заместник-председателите на СС подпомагат дейността на председателя и го заместват при отсъствие.
(2) Заместник-председателите са говорители на СС по Въпроси, засягащи дейността, за която отговарят.
Чл. 24. (1) За улесняване и подпомагане на дейността си СС създава комисии. Те биват временни и постоянни. Броят на членовете в комисиите е не по-малко от трима.
(2) Членове на комисии могат да бъдат и студенти, които не са членове на СС. Те участват пълноправно в заседанията на комисиите, но не участват в работата на СС.
(3) Постоянни комисии са:
1. Комисия по социално-битовите въпроси на учащите (КСБВУ).
2. Комисия по учебна и научна дейност (КУНД).
3. Комисия по култура и обществена дейност (ККОД).
4. Комисия по спортна дейност (КСД).
5. Комисия по международна дейност и Връзки с обществеността (КМДВО).
6. Комисия по въпроси на обучението в Добрич (КВОД).
(4) Временните комисии се излъчват по предложение на СИС, Председателя на СС или на член на СС. Те работят по конкретен проблем и се разпускат след решаването му.
Чл. 25. (1) Заседанията на СС и СИС са редовни, ако на тях присъстват 50% + 1 от членовете им.
Всички решения на колективните органи на СС се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите при явно гласуване, освен ако няма друго решение за реда на гласуване.
Изключение от предходната алинея представляват случаите на приемане и промяна на правилниците на СС и неговите организационни структури, при които е необходимо мнозинство от 2/3 от общия състав на СС.
ГЛАВА 7. ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА СС
Чл. 26. (1) Студентският съвет има право:
1. Да организира избора на представители в ръководните органи на ШУ.
2. Да прави предложения за въвеждане и отмяна на допълнителни учебни дисциплини.
3. Да прави предложения за покана на външни преподаватели.
4. Да организира създаването на научни специализирани студентски общности и публикуването на техните трудове.
5.. При необходимост да създава и управлява свои организационни звена.
6. Да установява вътрешни и международни образователни, културни и следдипломни контакти между студентите и докторантите.
7. Да изразява мнение и да прави предложения за развитието на спортната дейност В ШУ.
8. Да участва в организацията на учебния процес, разпределението на стипендиите, помощите и даренията на студентите.
9. Да участва в управлението на студентските общежития и столове чрез КСБВУ.
10. Да участва със свои представители в наблюдението на вътрешната система за оценяване и поддържане качеството на обучението и на академичния състав във висшето училище.
11. Да поддържа самостоятелна страница в университетския информационен център по чл.17, ал. 2, т.9 от ЗВО за информационно обслужване на студентите и докторантите, като финансирането й се осигурява от средствата на Студентският съвет.
(2) Студентският съвет е длъжен:
1. Да работи за интереса на цялата студентска общност в ШУ.
2. Да съдейства за повишаване качеството на обучение, условията за работа и битовите условия на студентите и докторантите.
3. Да взема отношение по всички въпроси, засягащи правата и интересите на студентската общност, както и на отделни нейни членове.
4. Да управлява съвестно предоставеното му имущество, като носи материална отговорност за Всички щети.
5. Да разрешава всички възникнали спорове в академичната общност, които са от неговата компетентност, в дух на Взаимно разбирателство и зачитане на интереси.
6. Да пази доброто име на ШУ и да съдейства за издигане на престижа му в страната и в чужбина.
ГЛАВА 8. ОТНОШЕНИЯ НА СС С ОРГАНИТЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ШУ
Чл. 27. Взаимоотношенията и контактите на СС с ръководните органи и звена на ШУ се осъществяват от СИС чрез ресорния заместник-ректор.
Чл. 28. Отношенията на СС с държавните институции, обществените организации,
Националното представителство на студентските съвети, студентските съвети от други Висши училища и студентските организации в страната и чужбина се осъществяват от председателя на СС или друго, упълномощено от СИС лице.
Чл. 29. (1) Възникналите спорове между СС (респективно студентската общност) и ръководството
се разрешават чрез преки преговори между СИС и ръководството, АС или ОС на ШУ.
(2) Когато спорът не може да бъде разрешен по реда на предходната алинея, той се отнася до ресорния министър.
(3) В случай, че ръководството на ШУ или ресорното министерство накърнят сериозно и трайно правата и интересите на студентската общност В ШУ, СС си запазва правото да използва всички позволени от закона средства за Възстановяването им.
ГЛАВА 9. ФИНАНСИРАНЕ НА СС
Чл. 30. (1) Финансирането на СС се осъществява от:
1. Бюджета на ШУ в размер не по-малък от 1% от таксите за обучение.
2. Субсидии от вътрешни и международни програми.
3. Дарения и спонсорства.
(2) По предложение на СС , АС одобрява Бюджет по план-сметка за календарна година .
(3) Управлението на Бюджета се осъществява от СС под надзора на финансово-счетоводния отдел на ШУ. Средствата от Бюджета се изразходват с решение на СС, по предложение на СИС и се утвърждават от ресорния заместник-ректор на ШУ.
Чл. 31. Средствата се използват за защита на социалните интереси на студентите, за провеждане на културна, спортна, научна, творческа и международна дейност.
ГЛАВА 10. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 32. СС на ШУ е член на Националното представителство на студентските съвети, което е национален орган, изразяващ общите интереси на студентите и докторантите в Република България.
Чл. 33. За неуредени положения в този правилник СИС изготвя наредби и решения, които се разглеждат и утвърждават от СС.
Чл. 34. Органите за самоуправление на студентската общност привеждат своята дейност в съответствие с този правилник най-късно 1 година след неговото приемане.
Настоящият правилник е приет на заседание на СС от 10.02.2005 г
Правилникът е приет за сведение от Академическия съвет на ШУ с протокол №4/25.02.2005 г.
Правилникът е актулизиран на заседание на СС от 11.11.2009 г.
Правилникът е актулизиран на заседание на СС от 15.11.2013 г.